Haven i Løkken

Haven i Løkken

tirsdag den 1. maj 2012

Plantekøb og forsigtige tiltag med spaden - krykkerne er lagt væk.

             

         Dompapperne kommer her dagligt
         Tre par har vi.
         Skønt syn.



Har igennem de sidste 3 uger besøgt fire planteskoler. Vil helt klart stadig foretrække "Svennum Planteskole". Virkelig kvalitet, flotte og velplejede planter, og Gitte og Erik er altid klar med råd og vejledning. Et dejligt sted at komme midt mellem Jerslev og Hellum.
Blev overrasket da jeg besøgte "Henriettes Have" ved Åbybro. For det første var haven endnu ikke åben for gæster, men det anede jeg ikke, så jeg gik rundt, som jeg plejer. Haven så lige så kedelig ud som min egen på det tidspunkt. (Egentlig lidt rart at se). Planteskolen derimod har Henriette og hendes mand udvidet. Virkelig flot med kæmpe stort drivhus og vandbasin. I dag læser jeg i "Alt om Haven", der lige er dumpet ind ad døren. Der er en flot artikel fra hendes have, men desværre er der ikke billeder med fra hendes planteskole. En ny etablering fra efteråret og foråret her. Bestemt et besøg værd.

Mine krykker er nu lagt væk og jeg har forsigtigt haft lidt gang i spaden. Det går rimeligt, men der er desværre mange pauser....
Roserne er i jorden og strutter af sundhed efter al den regn, der er kommet.

Derudover har jeg bl.a. også plantet:
Rødbladet hyld (Sambucus nigra Eva - Black Lace)
Podocarpus Alpinus "Red Tip"
Rødslørsbregne og mini elefantgræs "Afrika" (120 cm højt)
Kvæsurt "Pink Tanna"
og lige lidt flere Purpursolhat, Blåhat, Ballerina storkenæb, samt sommerfugleblomsten Gillenia trifoliata. Disse planter vil jeg gerne have mange af i haven, og det hjælper efterhånden på det.
Der er købt endnu flere små spændende potter, og vindueskarmen er også fyldt med noget, der skal i jorden. Mon der er plads nok.....


Rødbladet hyld i potte og søjlehyld pyntet med vibeæg


Min nye Magnolia Stellata folder sig ud
 
   Et trug jeg lavede i efteråret - mangler lidt patina...


Lørdag d. 5. maj er der plantemarked i Rhododendron Parken i Brønderslev. Altid spændende og det plejer bestemt også at være indbringende. Herligt, og ikke mindst skønne rammer for markedet, med søerne, hundrede vis af rhododendron og azaleaer, for ikke at glemme tulipantræerne.

Nå, dette var min siesta med benet oppe efter en tur i svømmehallen. Nu er det ud i solen....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar